Sunday, 4 December 2011

.::Mendidik Anak-Anak::.Siri 2

MENGAJARKAN SOLAT


1. Pengajaran solat kepada anak lelaki mahupun perempuan pada masa kecil adalah wajib agar mereka terbiasa apabila sudah dewasa kelak. Rasulullah Shallallaahu Alaihi Wa Sallam bersabda:

 عَلِّمُوْا أَوْلاَ دَكُمُ الصَّلاَةَ إِذَا بَلَغُوْا سَبْعًا وَاضْرِبُوْهُمْ عَلَيْهَا إِذَا بَلَغُوْا عَشْرًا وَفَرِّقُوْا بَيْنَهُمْ فِى الْمَضَاجِعِ 
“Ajarkanlah solat kepada anak-anakmu jika sudah sampai umur tujuh tahun, pukullah kerana meninggalkannya jika sudah sampai umur sepuluh tahun dan pisahkan tempat tidur mereka.” (HR. Ahmad).


Pengajaran solat tersebut dilakukan dengan wudhu' dan solat di depan mereka, membawa mereka pergi bersama ke masjid, memberikan kepada mereka buku tentang cara-cara mengerjakan solat sehingga seluruh keluarga mempelajari tatatertib solat. Hal ini merupakan kewajiban seorang guru dan kedua ibu bapa untuk mengajarnya. Setiap pengurangan tanggungjawab tersebut akan ditanya oleh Allah. Andai kita gagal melaksanakan tanggungjawab tersebut, jawapan yang bagaimana kita mahu bentangkan pada Allah kelak?

2. Mengajarkan Al-Qur’anul Karim kepada anak-anak, di-mulai dari surah Al-Fatihah dan surah-surah pendek serta menghafal do’a tahiyat untuk solat. Bagi memantapkan fadhu ain anak-anak tersebut, ibu bapa boleh menghantar ke sekolah agama ataupun menyediakan guru untuk mengajarkan tajwid, menghafal Al-Qur’an dan Hadith.

3. Mendorong anak-anak solat Jumaat dan berjemaah di masjid di belakang kaum lelaki, berlemah lembut dalam memberi nasihat jika mereka bersalah, tidak dengan suara keras dan menakutkan mereka, agar mereka tidak meninggalkan solat kemudian kita juga yang berdosa kerana gagal menggunakan pendekatan yang dapat menambat hati anak-anak. 

          Para pendidik, mahupun ibu bapa atau guru perlu menjalankan amanah Allah ini dengan bijaksana. Mendidik anak-anak ini memerlukan pengorbanan yang tinggi dan bersabarlah atas kebaikan yang diberi. Sesungguhnya dalam menginginkan buah yang baik, cantik kulitnya, dan lembut isinya, maka haruslah disemai dan dijaga dengan baik pada awalnya. Bentuklah anak-anak agar mereka menjadi anak yang soleh dan solehah.

                   "Dan bersabarlah, kerana sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan pahala orang yang berbuat   
                    kebaikan". (Surah Hud: Ayat 115). 

 

0 comments:

Post a Comment

 
Theme by Yusuf Fikri