Wednesday, 30 November 2011

.::Umar Tidak Berpakaian Jika Pakaiannya Dicuci::.

Jika sekarang kita memiliki beratus-ratus helaian baju yang setiap hari boleh bertukar-tukar mengikut cita rasa kita, namun apakah pakaian yang kita miliki itu mampu menjadikan diri kita sebagai hamba Allah yang sentiasa taat dan takut pada perintahnya. Sekiranya diri kita hanya memiliki sehelai sahaja baju untuk dipakai pada zaman ini, bagaimana agaknya?

Lihatlah sebagaimana kisah Umar bin Abdul Aziz, seorang khalifah Allah yang mempunyai peribadi yang soleh, bertakwa, ahli ibadah, wara' dan zuhud. 
Suatu ketika, Umar agak terlambat menunaikan solat Jumaat sehingga menyebabkan banyak orang mencelanya. Umar menjawab. "Maafkan aku, aku terpaksa menunggu pakaianku yang sedang dicuci kering terlebih dahulu."

Maslamah bin Abdul Malik menjenguk Umar yang sedang sakit. Dia melihat baju yang dipakai Umar agak lusuh dan kotor, Dia lalu berkata kepada Fatimah, isteri Umar yang tidak lain adalah adiknya, "Tidakkah engkau boleh mencucikan pakaiannya?" Fatimah menjawab. "Demi Allah, dia tidak memiliki baju selain yang dipakainya itu. Jika aku mencucinya, dia tidak berpakaian lagi". 

0 comments:

Post a Comment

 
Theme by Yusuf Fikri